گیربکس مزدا

گیربکس مزدا صفر تا صد – مشکلات – راه حل ها

In آموزش by mohsen662Leave a Comment

در این قسمت از مطالب آموزشی خودروهای مزدا مختصر اطلاعاتی در خصوص گیربکس مزدا ارائه می دهم.

اگه اطلاعاتی در خصوص جلوبندی مزدا لازم داشتید از لینک زیر کمک بگیرید:

نکات کاربردی در خصوص جلوبندی مزدا

یا برای اطلاع از اینکه از چه روغنی استفاده کنید هم می تونید به لینک زیر برید:

روغن موتور مناسب مزدا چیست؟

 

خب بریم سراغ بحث:

قسمت اول:

احتمالا قسمت اعظمی از عزیزانی که مزدا سوار می شن بر این عقیده هستند که گیربکس مزدا ضعیفه و خرابی زیاد داره. باید در جواب بگم که در حقیقت اینطور نیست. گیربکس های مزدا خیلی حساس هستند.
در واقع پایه مدل گیربکس های مزدا های موجود در بازار ایران از یک مدل از گیربکس فورد ساخته شده که میشه گفت طراحی این گیربکس در اصل آمریکایی هست.
حالا چرا این گیربکس ها حساس هستند؟ خب میشه گفت این موضوع ارتباط خیلی زیادی به طراحی اون داره. گیربکس مزدا به شدت به روغنی که توش ریخته می شه حساسه. یعنی طول عمرش یه ارتباط کاملاً خطی با روغن گیربکس داره. هرچی کیفیت روغن گیربکس پایین تر، عمر گیربکس کمتر. برخلاف گیربکس های تویوتا (که احتمالاً بدون روغن هم کار کنن ). پس بهترین روغن موجود رو تو گیربکس هاتون بریزید. البته من موضوع صحبتم رو مصرف کننده هاست. دلال ها و اونایی هم که قصد دارن ماشیناشونو بفروشن (که تعدادشونم کم نیست) می تونن آب بریزن.
بعد از نوع روغن؛ سرویس های دوره ای خیلی مهمن. حتماً تو طول دوره های مسافتی سی و پنج تا چهل هزار تا برای چک کردن وضعیت روغن گیربکستون به تعمیرگاه های کاربلد مراجعه کنید و برای تعویض کردن روغن گیربکستون ریسک نکنید. کثیف بود عوض کنید. به همین سادگی.
حجم روغن گیربکس مزدا هشت لیتره. تعمیرگاه کاربلد و مزداکار باشه می دونه چجوری باید روغن رو عوض کنه که کامل ۸ لیتر رو تخلیه کنه و دوباره بریزه.
تعویض روغن گیربکس با دستگاه ساکشن توصیه نمیشه.
انشالله در قسمت های بعدی در خصوص ایرادات و مشکلاتی که این گیربکس ها دچار می شن و عیب یابی و این قضایا صحبت می کنیم.
با تشکر

 

قسمت دوم:

گیربکس مزدا هم مثل بقیه گیربکس های اتومات صافی یا همون فیلتر دارن. خب فیلتر هم همونطور که مشخصه وظیفه زدودن آلودگی های داخل روغن رو به عهده داره. صافی گیربکس مزدا برخلاف یک سری از گیربکس های اتومات که لازمه کلاً گیربکس بیاد پایین با باز کرن کارتل در دسترسه. (تو بعضی گیربکس های دیگه شیر کنترل یا همون به اصطلاح عامیانه ساعت باید باز شه).
زمان تعویض صافی بهتره هر یک سرویس درمیان روغن گیربکس صورت بگیره. سابقاً که قیمت صافی اورجینال مناسب تر بود از صافی های اصلی استفاده می شد که بالطبع با کیفیت بودن و طول عمر زیادی داشتن. ولی الان که صافی های طرح زیاد شدن بهتره بدون ریسک یه خط درمیون تعویض بشن.
از صافی که بگذریم بحث سطح روغن گیربکس مهمه. متاسفانه از اونجایی که اکثراً سرویس روغن گیربکس تو تعویض روغنی ها انجام میشه عمدتاً نمی دونن که گیج یا چک کردن سطح روغن گیربکس به چه صورت باید انجام.
زیاد یا کم بودن روغن گیربکس مطمئناً مضره و حتماً بعد از سرویس باید چند بار چک بشه.
کم بودن سطح روغن مسلماً به گیربکس آسیب میزنه. زیاد بودنشم باعث میشه روغن از مجرای گیج روغن بیاد بالا و بریزه بیرون باعث ایجاد و بو و دود و بعضاً آتش سوزی بشه. پس حتماً تعویض و گیج کردن روغن باید به دست تخصصی کار مزدا صورت بگیره.

با تشکر

 

قسمت سوم:

ببینید کل منطق گیربکس اتوماتیک اینه که دور خروجی از موتور توسط یه ارتباط تقریباً غیر فیزیکی که بهش می گن تورک کانورتر به شفت ورودی گیربکس انتقال پیدا می کنه. مجموعه دنده های خورشیدی و صفحه های کلاچ باعث ایجاد دنده های مختلف تو گیربکس میشه که فرمانشون از طریق مدارهای روغن و شیربرقی های موجود در مجموعه شیر کنترل یا همون ساعت، صادر میشه که اون فرمانم توسط تی سی ام یا کامپیوتر گیربکس از طریق زوایای دریچه گاز و سرعت خودرو و شرایط مختلف خودرو به شیر کنترل ارسال میشه.
اینارو گفتم که بگم شیر کنترل کجای کاره. کلاً مسائل و مشکلات مربوط به گیربکس مزدا، بخشیش به شیر کنترل، بخشیش به صفحه ها، بخشیش بوش ها و پکینگ ها و بخش دیگش مشکلات برقیه.
مشکلاتی که مربوط به شیر کنترل میشه با تعویض شیر درست شدنیه. ببینید دوستان، شیر کنترل ها تعمیر ندارن. اصلاً قابل تعمیر نیستن. شاید در مواقع خیلی نادر با سرویس شیر کنترل مشکل رفع شه ولی در بیشتر مواقع باید تعویض شه. برخی مشکلات در حالی که گیربکس بالا هست قابل حله ولی در بعضی مواقع گیربکس باید باز و اصطلاحاً خورد شه.
کلاً مشکلاتی که برای گیربکس مزدا پیش میاد بیشتر برمی گرده به همون بحث سرویس های دوره ای و استفاده از روغن خوب. روغن با کیفیت بد و همچنین روغن کم صد در صد به شیر کنترل آسیب میزه. به همین دلیله سرویس روغن گیربکس مزدا خیلی مهمه.
با تشکر

 

قسمت چهارم:

خودروهای مزدا به یه قطعه ای مجهز هستند به اسم اویل کولر یا خنک کن. از اونجایی که روغن در گردش داخل گیربکس، دماش بالا میره، این قطعه رو تعبیه کردن تا روغن از داخلش رد شه و در مجاورت با آبی که از کانال دیگه ای از همین قطعه رد میشه، خنک شه. خب البته بخش اعظمی از مشکلات مربوط به گیربکس مزدا هم از اینجا نشات می گیره.
این قطعه حساسه. حساسیتشم دقیقاً از اونجاییه که روغن در مجاورت آب از مجراش رد میشه. به علت رسوب زدگی داخلش، این دو تا با هم مخلوط میشن و این مخلوط وارد گیربکس میشه و گیربکس از بین میره.
بخش عمده ای از دلایل خراب شدن این قطعه به علت کم اطلاعی از نحوه ریختن ضد یخ و سرویس های دوره ایه. متاسفانه عدم اطلاع از اطلاعات تخصصی یه خودرو خدمات جبران ناپذیری به مشتریا میزنه.
این چند وقت که ما در خصوص گیربکس مزدا صحبت کردیم بیشتر مسائل و مشکلات بر میگرده به عدم آگاهی هم مشتریان و هم تعمیرکاران. به همین دلیله که اصرار داریم حتماً تخصصی کارها امور مربوط به مزدا رو انجام بدن.
با تشکر

Leave a Comment